Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Návrh konstrukčního řešení texturovacího zařízení
Bouma, Adam ; Svoboda, Petr (oponent) ; Šamánek, Otakar (vedoucí práce)
Náplní bakalářské práce je návrh konstrukce upínacího přípravku indentoru a aretačního posuvu zkušebního vzorku. V úvodní části jsou popsány základní techniky realizace cílené modifikace topografie na strojních površích. Druhá část se věnuje konkrétnímu konstrukčnímu návrhu části texturovacího zařízení s pevnostní kontrolou součásti, které jsou více namáhány. V závěru je celkové zhodnocení návrhu.
Výzkum texturovaných kluzných ložisek pro automobilové motory
Svoboda, Martin ; Hartl, Martin (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je popis vlivu textur povrchu radiálních kluzných ložisek s polymerním povlakem na tření a rozvoj poškození s využitím experimentálních testů. Byly provedeny testy opotřebení a tření reálných ložisek s různou geometrií textur a materiálem povrchu. Bylo zjištěno zhoršení opotřebení texturovaného hliníkového kluzného povrchu ložiska a neutrální nebo pozitivní účinky na opotřebení texturovaného ložiska s polymerním povlakem. Důvodem zlepšení je dobrá odolnost proti vysokým tlakům polymerního povlaku a zachování rozměrů textur během celého chodu ložiska. Testem tření bylo prokázáno zlepšení třecích vlastností texturovaných povrchů při nedostatečném množství maziva v kontaktu. Zároveň byl prokázán pozitivní vliv na tribologické vlastnosti redukcí bočního výtoku maziva.
Cílená modifikace topografie třecích povrchů
Chlachula, Petr ; Čermák, Jan (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
Cílené modifikace topografie třecích povrchů patří mezi úpravy spolu zabírajících povrchů, které zajišťují v jistém smyslu zlepšení mazacích schopností a také snížení tření a s tím spojeného opotřebení. Pro praktickou aplikaci takovýchto postupů je důležité zjistit co se děje ve stroji v mikroskopickém měřítku a najít vlastnosti, které ovlivňují chování stroje. Cílem této práce je poukázat na procesy, ke kterým dochází v tribologických soustavách a posoudit možnosti úprav třecích povrchů pro zlepšení tribologických vlastností velmi zatěžovaných strojních prvků za dynamických provozních podmínek.
Snižování tření cílenou modifikací povrchů
Mauer, Milan ; Čermák, Jan (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je experimentálně objasnit spojitosti mezi třením vzorku s cíleně modifikovaným povrchem a optickým pozorováním plochy kluzného kontaktu. Práce se zaměřuje na konfiguraci kluzného ložiska, čehož je u tribometru block-on-ring dosaženo nahrazením bloku kruhovou safírovou úsečí. Pro pozorování formování mazacího filmu je na použitý tribometr implementována metoda optické interferometrie a fluorescence. Tyto úpravy umožňují zkoumat vliv texturovaného povrchu na součinitel tření a tloušťku filmu maziva. Ve smíšeném režimu způsobují textury výrazné navýšení hodnot tření a snížení tloušťky filmu maziva. Negativní vliv vtisků narůstá se zvyšující se velikostí radiálního zatížení. V hydrodynamickém režimu mají textury nižší negativní vliv na výsledné hodnoty, než tomu je ve smíšeném režimu. Změny jsou zde závislé na velikosti radiálního zatížení a viskozitě použitého maziva. V daném režimu není pozorován vznik kavitace a vliv texturovaného povrchu neodpovídá teoretickým předpokladům, což se projevuje nižší tloušťkou maziva a vyšším třením.
Studium utváření mazacího filmu texturovaných konformních kontaktů
Plachý, Ladislav ; Dzimko, Marián (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Cílem této práce je popsání mechanismů, které ovlivňují utváření mazacího filmu u texturovaných konformních kontaktů. Pro pozorování formování mazacího filmu je na tribometr typu pin-on-disc implementována metoda optické interferometrie. To umožňuje zkoumání vlivu textury na tloušťku mazacího filmu a koeficient tření vzorků s různými parametry textury. Na základě vlivu těchto parametrů a vizuálním obrazu kontaktu je popsán průběh maziva kontaktem. Mělké důlky zvyšují tloušťku mazacího filmu v elasto-hydrodynamickém mazání, kde slouží jako sekundární zdroj maziva. V hydrodynamickém mazání působí pozitivně na tloušťku mazacího filmu hluboké důlky, když s rostoucí tloušťkou filmu účinek mělkých důlků klesá. Během experimentů je pozorován vznik kavitace, která v častých případech způsobuje vyčerpání maziva z důlků a následné snížení tloušťky mazacího filmu. Tento vliv lze eliminovat vhodně zvolenými parametry textury v závislosti na provozních podmínkách součástí.
Study of Correlation between Grease Film Formations and Mechanical Losses on Various Surfaces
Sakai, Kazumi ; Glovnea, Romeo (oponent) ; Gonçalves, David (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
In this dissertation thesis, radial ball bearing torque tendency was evaluated with Li type greases, considering base oil and thickener dependence. Analyses of the reason why each grease formulation provides the different bearing torque were conducted considering comprehensive grease properties, such as rheological parameter and thickener structure and friction and film thickness behaviors of EHL films. Observation of EHL film thickness measured by colorimetric interferometry has enabled detailed insight into the behavior of grease within smooth and dented surfaces. Investigating grease film thickness behaviors on non-smooth surfaces and discussing the influence on the bearing torque were novel approaches in this field. It was found that the film thickness behaviors seem to have a relationship with bearing torque at low rotation speeds and the yield stress and traction behaviors correlated with the bearing torque values at high rotation speed conditions. It was observed that the grease thickener entrainments to the contact areas influence on the film thickness at low speed and track pattern formations at the downstream of the contact areas, and starvation behaviors. The reason of the thickener entrainments exists on the chemical structure of thickeners. The high polarity of the hydroxyl group of the thickener promotes the entrainments to the contact surfaces. On the dented surfaces, the grease with the highest polarity showed the frequent entrainments to the dent areas. The obtained findings could be significant knowledge for the development of advanced greases featuring energy-saving performance of machine parts.
Studium přechodových jevů mezi zcela zaplaveným a hladovějícím elastohydrodynamicky mazaným kontaktem
Popelka, Michal ; Čermák, Jan (oponent) ; Svoboda, Petr (vedoucí práce)
Předmětem této diplomové práce je studium přechodových jevů mezi zcela zaplaveným a hladovějícím elastohydrodynamicky mazaným kontaktem. Práce je zaměřena na problematiku hladovějícího kontaktu a cílenou modifikaci topografie třecích povrchů. Cílená modifikace topografie třecích povrchů patří mezi úpravy, které způsobují v jistém smyslu zlepšení mazacích schopností a také snížení tření a opotřebení. Cílem této práce je porovnat numerické modely s reálnými výsledky naměřenými na experimentálním zařízení.
Vliv topografie třecích povrchů na kontaktní únavu
Zahradník, Radek ; Čermák, Jan (oponent) ; Vrbka, Martin (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá vlivem topografie třecího povrchu na kontaktní únavovou životnost. Tento vliv je zkoumán skrze testy na nově zrekonstruované stanici R-MAT, jejíž rekonstrukce a podrobný záznam o ní je součástí této diplomové práce. Vliv je posouzen v oblasti třecích povrchů s vyšší drsností povrchů, než byly doposud zkoumány. Dále je také zkoumán vliv cílené modifikace třecího povrchu při těchto vyšších drsnostech.
Vliv cílené modifikace topografie na nedostatečně mazaný kontakt
Jordán, Jakub ; Náhlík, Luboš (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
Předmětem této diplomové práce je analyzovat vliv cíleně modifikované topografie na nedostatečně mazaný kontakt. Experimentální ověření byla provedena na zařízení simulující kontakt ocelové kuličky a skleněného disku s využitím kolorimetrické interferometrie a vysokorychlostní kamery. Práce se zabývá mazacími režimy, problematikou hladovějících kontaktů a modifikací topografie, která má zmírnit účinky hladovění u nekonformně zakřivených kontaktů.
Lubrication of combustion engines in 21st century
Súkeník, Juraj ; Nevrlý, Josef (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
Lubrication is inseparable part of internal combustion engines. It primary influences operation, lifetime and efficiency of internal combustion engine. This bachelor`s thesis summarizes present state and future view of internal combustion engine lubrication. The work deals with tribology of several engines sections and composition of present lubricants for internal combustion engines.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.